Ömer Faruk YELKENCİ
Ömer Faruk YELKENCİ - Bakan Yardımcısı

      İlk, orta ve lise eğitimini İstanbul'da tamamladı. 1986 yılında Haydarpaşa Lisesi'nden, 1992 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü'nden mezun oldu. 2008 yılında Yeditepe Üniversitesi'nde Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı'nda yüksek lisansını, Türk Modernleşmesinin Osmanlı Kökenleri: Sultan II. Abdülhamit Dönemi Eğitim Konuları tezi ile tamamladı. Doktora derecesini, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tarih Öğretmenliği Programında, Tarih Öğretiminde Öğrencilere Yaratıcı Tarihsel Düşünme Becerisinin Kazandırılması: Bir Eylem Araştırması isimli teziyle aldı.

      Ömer Faruk YELKENCİ, meslek hayatına özel bir öğretim kurumunda başladı. Daha sonra MEB bünyesine öğretmen olarak atandı. Dört yıl öğretmenlik yaptıktan sonra özel sektöre dönen Yelkenci, bir özel okul zincirinde sırasıyla; okul müdürlüğü, genel müdür yardımcılığı ve genel müdürlük görevlerinde bulundu. 2014'te tekrar Millî Eğitim Bakanlığı bünyesine geçen Yelkenci, Bakanlık'ta 2014-2016 yılları arasında Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü, 2016-2018 yılları arasında İstanbul İl Millî Eğitim Müdürü olarak; Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi'nde 2018-2022 yılları arasında Rektör Danışmanı olarak görev yaptı. Yıldız Teknik Üniversitesi'nde lisans düzeyinde eğitim felsefesi dersleri de veren Yelkenci, tekrar özel sektöre dönerek bir özel okul zincirinde genel müdür olarak çalıştı.

      Ömer Faruk YELKENCİ, 22.06.2023 tarihinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bakan yardımcısı olarak atandı.

      Yelkenci, İstanbul İl Millî Eğitim Müdürü olarak İstanbul ölçeğinde eğitim işlerinin; okul öncesi, ilk ve orta öğretim, meslekî eğitim, özel eğitim, öğretmen yetiştirme, BT içeren eğitim tasarımı ve yatırımlar alanlarını yönetti, birçok proje yürüttü. Bakanlıkta Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü iken, dershanelerin dönüşümünün yanı sıra yukarıda sayılan alanları Türkiye genelinde ve özel okullar ölçeğinde yönetti. Bahsi geçen çalışmalarına ek olarak, bu pozisyonda ayrıca program ve politika geliştirme alanları da sorumluluğunda oldu. Özel sektörde genel müdür olarak işletme ve bütçe yönetimi ile bütünleşik pazarlama konularında deneyim kazandı. Özgün bir felsefe üzerine eğitim modellemesi tasarlayıp, uyguladı. Ayrıca yükseköğretimde ders verdi, rektör danışmanı olarak projeler yönetti. Kısaca okul öncesi eğitimden yükseköğretime kadar tüm eğitim alanlarındaki çalışmaların içinde bulundu.

      Evli ve iki çocuk babası olan Yelkenci, iyi derecede İngilizce bilmektedir.

      Bulunduğu görevlerde öne çıkan proje ve çalışmaları;

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü iken:
* Dershanelerin okullara dönüştürülmesi.
* Eğitim Kongresi (Eğitim Felsefesi konulu).
* Teşvik uygulaması ile özel okulculukta öğrencilere ve yatırımcılara eşit alan açılması.
* Trafik ve sürücü eğitimi işlerinin yeniden ele alınarak alanın güncel ihtiyaçlara göre düzenlenmesi, bunun yanında büyük bir ihtiyaçtan kaynaklanan bir gereklilik olarak Trafik Adabı dersinin programının yazılması ve sürücü kurslarında zorunlu hale getirilmesi.

İstanbul İl Millî Eğitim Müdürü iken:
* İstanbul Öğretmen Akademileri: Öğretmenin mesleki olarak sahip olması gereken becerilerden farklı olarak onların kültürel gelişimi üzerine temellendirilen proje.
*Harezmî Eğitim Modeli: Disiplinlerarasılığı ve sosyal bilimleri içeren bir yaklaşımla temelde STEM eğitimine odaklanan model.
*Tematik Meslek Liseleri: İstihdam garantisi, müfredat ve eğitim kadrosu konularında ilgili sektörle ilişkilendirilen ve tek alan üzerine odaklanan meslek liseleri.
*Sözlük Özgürlüktür Programı: Dilimize hakimiyeti artırma hedefiyle sözlük okumalarının öğrenciler arasında yaygınlaştırılarak öğrencilerin kelime hazinelerinin geliştirilmesi, kavram bilgilerinin derinleştirilmesi ve sözlük üretme projesi.
*Maariften Millî Eğitime İstanbul Sicilleri (1878-1965) Projesi: Eğitim tarihimize önemli katkıda bulunacak, İstanbul Millî Eğitim Müdürlüğü Arşivinde bulunan Osmanlı Türkçesi ve günümüz Türkçesi ile kayıt altına alınmış öğretmen sicilleri belgelerinin neşri amacıyla geliştirilen projenin nihayetinde üç ciltten oluşan bir eser olarak yayımlanması.

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Rektör Danışmanı iken:
* Fakülte Tasarımı Projesi Koordinasyonu: Dijital entegrasyon temelli disiplinlerarası yaklaşım (Ortak yazarla makale olarak da yayımlandı).
* Ankara ve Manevî Mimarı Hacı Bayram Veli Müzesi Koordinasyonu: Altındağ Belediyesi ile ortak yapılan çalışma ile müze açıldı.
* Hacı Bayram Veli Araştırmaları koordinasyonu: "Hacı Bayram Veli ve Ankara Kent Çalışmaları", "Ankara'nın Manevî Hamisi Hacı Bayram Veli" ve "Hacı Bayram Veli Külliyesi" isimli üç kitaptan oluşan set yayımlandı.

Özel sektörde genel müdür iken:
* Felsefeden Uygulamaya Eğitim: Hayat Denge Modeli isimli kitabında anlatılan modelin uygulama tasarımın yapılması ve bu tasarımın uygulamaya geçirilmesi.
* Sosyal Bilimler Öğrenci Sempozyumu ve Fen Bilimleri Öğrenci Kongresi geleneklerinin başlatılması.

Kitaplar:
1. Türk Modernleşmesi ve II. Abdülhamid'in Eğitim Hamlesi
İstanbul: Kaknüs Yay. (2010)
2. Felsefeden Uygulamaya Eğitim: Hayat Denge Modeli
İstanbul: MOTTO Yay. (2019)
3. Yaratıcı Tarihsel Düşünme Becerisi
İstanbul: MOTTO Yay. (2020)

Kitap Bölümleri:
1. Osmanlı Devleti'nin Avrupalılığı ve Azınlıklar Bağlamında Islahat Fermanı,
Mehmet Eröz Armağanı isimli kitapta yayımlanan makale (Kültür)
Ötüken Yayınları, 2011, İstanbul.
2. Şehr-i Âb-Bâd,
Kırk Şehir isimli kitapta yayımlanan öykü (Kültür)
Muhit KİTAP, 2021, İstanbul.
3. Eğitimde Modernleşme Süreci: Türk Eğitim Reformu
Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar isimli kitapta yayımlanan bölüm
Platanus Publishing, 2023, Ankara

Makaleler:
1. Yükseköğretimde Yeni Model Arayışında Bütünleşik Bir Tasarım Önerisi: Disiplinlerarası Dijital Model (DDM), EKEV Akademi Dergisi, 2021, 0 (85), 151-172.
2. Tarih Öğretiminde Tarihsel Soruları Yaratıcı Düşünme Teknikleri ile Ele Almanın Tarihsel Sorun Analizi ve Karar Verme Becerisine Etkisi, Turkish Studies - Education, 2020, 15(1), 385-415.
3. Kuantum Kuramından Tarih Öğretimine: Tarihsel Zaman Algısı, Cihannüma Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2022, Cilt: 1 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 79 104.
4. Kovid-19 Salgını Sürecinde Tarih Öğretimi, Turkish Studies - Education, 2022, 17(5), 1277-1303.
5. Citizenship and Citizenship Education in France and Germany From the Perspectives of Borne and Kerschensteiner, IJOFE (International Journal Of Field Education), 2022, 8 (3), 1-23.
6. Dijital Vatandaşlık Bağlamında Bir İnsan Hakkı Olarak Unutulma Hakkının Öğretim Programlarındaki Yeri, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2023, 10 (1), 333-349.

Bildiriler:
1. Tarih Öğretiminde Öğrencilerin Zamanı Algılama Biçimleri
13. Uluslararası Sosyal Beşerî ve Eğitim Bilimleri Kongresi, 2023, İstanbul.
2. Dijital Vatandaşlık Bağlamında Bir İnsan Hakkı Olarak Unutulma Hakkının Öğretim Programlarında Yer Alması
ASEAD 10. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 2023, Ankara.
3. Sosyal Bilimler Eğitiminde Öğrenci Sempozyumuna Katılan Öğrencilerin Yaptıkları Araştırmaların ve Sözlü/Poster Sunumların Öğrencilerin Sosyal Bilimler Algısı ve Araştırma Süreçlerini Öğrenmesine Etkisi Hakkında Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri
VI. Sosyal Bilimler Kongresi, KTÜ, 2013, Trabzon.
4. Türk Modernleşmesinin Eğitim Alanındaki Sürecinde Haydarpaşa Lisesini Hazırlayan Tarihsel Gelişim ve Reform Hareketleri
"Bir Ekol Olarak Haydarpaşa Lisesi ve Türk Eğitimindeki Yeri" Kongresi, Marmara Üniversitesi, 2017, İstanbul.
5. Gelişen Yurttaşlık ve İnsan Hakları Düşüncesi Çerçevesinde Yurttaşlık Bilgisi ve İnsan Hakları Eğitiminin Tarihi Gelişimi ve İktidar İlişkisi; Avrupa'dan Kesitler
III. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Sakarya Üniversitesi, 2014, Sakarya.
6. Okul-Sanayi İşbirliği İstanbul Modeli ve Tematik Meslek Liseleri
II. Eğitim Kongresi; Eğitimden Üretime Sektörle İş Birliğine, Millî Eğitim Bakanlığı, 2016, Antalya.
7. Hayat Denge Modeli Kapsamında Erken Çocukluk Eğitimi
Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi İGEDER, 2016, İstanbul.

SORUMLU OLDUĞU BİRİMLER: